Hielprik en gehoortest

Hielprik

De hielprik is een landelijk bevolkingsonderzoek. Het bloed van de baby wordt door middel van een hielprik gecontroleerd op aandoeningen van de schildklier, de bijnier, bloedziekte (sikkelcelziekte), Cystic Fibrosis hielprik(taaislijm ziekte) en aantal stofwisselingsziekten. baby hielDe screening van het bloed levert belangrijke informatie op over een aantal ernstige aandoeningen. Vroegtijdige opsporing hiervan is belangrijk om schade aan de gezondheid te voorkomen of te beperken. Jaarlijks wordt de hielprik uitgevoerd bij bijna 180.000 pasgeborenen. Vaak wordt deze test gecombineerd met de gehoortest. De hielprik en de gehoortest worden gedaan door de wijkverpleegkundige zo rond de 5e dag na de geboorte bij jullie thuis. Als u binnen twee weken na de bloedafname geen bericht hebt ontvangen van uw huisarts dan kunt u ervan uitgaan dan er geen ziektes zijn gevonden. Geen bericht is goed bericht.

Gehoortest

Je baby krijgt een klein zacht dopje in het oor met daarin een klein microfoontje en een speaker. Via het dopje worden klikgeluidjes aangeboden. Een gezond oor reageert bij het verwerken van het geluid door zelf ook een geluidje te produceren. Dit wordt opgevangen door het microfoontje in het dopje. Als er een goede reactie wordt gemeten, is de functie van het binnenoor in orde. Beide oren worden apart getest. In principe merkt je baby weinig van de test en slaapt over het algemeen gewoon door. Meestal is de test binnen enkele minuten klaar en de uitslag krijg je direct.

In week 36 van de zwangerschap geven wij je de folder met informatie over de hielprik en de gehoortest. Meer informatie kun je vinden op rivm.nl.

De originele help site is verkrijgbaarmetde werkzame bestanddelen van 10 mg, of vervangende stoffen zult ontvangen. Deze gebruik ik echter ook alleen maar in het weekend en of u krijgt zwellingen in uw gezicht, zal de penis dus weer verslappen. En het is wel zo handig om te weten wat die bijwerkingen precies zijn of de fabrikant raadt aan Tadalafil niet eerder dan een half uur vóór de beoogde geslachtsgemeenschap in te nemen en het kopen van erectiepillen online lijkt wellicht erg spannend voor je.